از سراسر وب

تسلط ابرقدرت‌ها بر فضا، متاسفانه واقعیتی است كه هم اكنون در طرح‌های مختلف وجود دارد. موضوع تکنولوژی هارپ  موضوعی بحث برانگیز می باشد. برای درک بهتر تکنولوژی هارپ بهتر است که در ابتدا کمی با عملکرد این تکنولوژی آشنا شویم.

پروژه هارپ چیست؟

به نقل از پانیران برنامه تحقیقاتی فرکانس بالا (HAARP) یک تلاش علمی با هدف بررسی خواص و رفتار یونوسفر است.  ابزار اصلی تحقیق در هارپ یونوسفر (IRI) و مجموعه ای از 180 آنتن رادیویی است که در مساحتی معادل 0.13 کیلومتر مربع (33 هکتار) پخش شده است.

در این پروژه برخی از امواج در 100 تا350 کیلومتری سطح زمین جذب می شوند و باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می‌شوند. در حالت عادی این لایه دارای دمایی معادل 1400 درجه سانتی گراد که در اثر این تحریک، انرژی فراوانی در آن به وجود آمده و در نتیجه دما تا ۲۰درصد افزایش یافته است.

برنامه HAARP متعهد به ایجاد یک مرکز تحقیقاتی یونوسفری در سطح جهانی است که شامل:

Instrument Research Ionospheric، یک مرکز انتقال دهنده در محدوده فرکانس بالا فعالیت می کند. جمهوری اسلامی ایران برای تحریک موقت منطقه محدود یونوسفر برای مطالعه علمی استفاده می شود.

این پروژه امکانی می دهد تا دانشمندان فرایندهایی را که به طور مداوم تحت تحریک طبیعی خورشید اتفاق می افتد ، درک کنند.

ابزارهای علمی نصب شده در رصدخانه HAARP شامل چراغهای ماهواره ای ، مشاهده تلسکوپی از ساختار ریز در شفق و تغییرات بلند مدت در لایه ازن است.

هدف از پروژه هارپ چیست؟

هدف از تحقیق در HAARP انجام مطالعه بنیادی در مورد فرآیندهای فیزیکی در بالاترین بخشهای جو ، به نام ترموسفر و یونوسفر است.

یونوسفر از حدود 60 تا 80 کیلومتری سطح زمین شروع می شود و تا 500 کیلومتری امتداد دارد. در یونوسفر الکترون و یون آزاد وجود دارد که امواج رادیویی با آنها ارتباط برقرار می کنند. امواج رادیویی HAARP الکترون ها را گرم می کنند و آشفتگی های کوچکی را ایجاد می کنند که مشابه انواع تعاملاتی است که در طبیعت رخ می دهد. پدیده های طبیعی تصادفی هستند و مشاهده آنها غالباً دشوار است. با استفاده از HAARP ، دانشمندان می توانند کنترل كنند كه چه زمانی و كجا آشفتگی ها رخ می دهند تا بتوانند اثرات آنها را اندازه بگیرند. علاوه بر این ، آنها می توانند آزمایشات را برای تأیید اندازه گیری ها تکرار کنند.

HAARP چگونه کار می کند؟

دانشمندان HAARP از فرستنده های رادیویی HF برای گرم کردن مناطق کوچک یونوسفر و مشاهده اثرات (از جمله گرمایش یونوسفر) استفاده می کنند. برای تحقیقات فضایی سنتی با استفاده از مشاهدات مبتنی بر زمین یا آزمایش های مربوط به موشک ها، می توانید مدت زمان بسیار طولانی (روزها ، هفته ها ، سالها) را به دست آورید تا شرایط طبیعی را بدست آورید. ماهواره ها می توانند پایگاه داده های بسیار بزرگتری را جمع کنند اما هماهنگی ماهواره با پدیده های مورد نظر دشوار است. با امکاناتی مانند HAARP ، می توانید آزمایشگاهی را انجام داد تا ساختارهای پلاسما و بی نظمی ایجاد شود ، از یونوسفر مانند آنتن برای تحریک امواج با فرکانس پایین ، ایجاد درخشندگی ضعیف مانند شفق و انواع مختلف آزمایش های دیگر استفاده میشود

چه موقع HAARP ساخته شد؟

ساخت و ساز در ایستگاه تحقیقاتی HAARP در سال 1993 آغاز شد. اولین تاسیسات کاربردی در زمستان سال 1994 با سه ابزار تشخیصی منفعل و یک فرستنده نمونه اولیه HF متشکل از 18 عنصر آنتن با قدرت تابش خالص 360 کیلو وات به پایان رسید. تا سال 1999 ، HAARP به سطح متوسطی تبدیل شده بود که می تواند با استفاده از چندین ابزار اضافی به مجموعه تشخیصی و یک فرستنده HF بهبود یافته با 48 عنصر آنتن و توانایی توان تابش خالص 960 کیلو وات دارای تحقیقات یونوسفر با کیفیت بالا باشد. بین سالهای 2003 و 2006 ، ابزارهای جدیدی به این مرکز اضافه شد ، از جمله یك رادار یونیوسفر UHF و یك گنبد تلسكوپی برای مشاهدات نوری. فرستنده HF اکنون از 180 عنصر آنتن تشکیل شده است که دارای توان تابشی خالص 3،600 کیلو وات یا 3.6 مگاوات است

این پروژه در ایران کلیک خورده و برخی از مردم ایران معتقد هستند که زلزله کرمانشاه نتیجه برخی از آزمایش هارپ در ایران می باشد و از این بابت نگران هستند ولی هنوز این مسئله به اثبات نرسیده است.

به این آهنگ چه امتیازی می دهید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این آهنگ امتیاز می دهید.

نظرات
پی ام 30 موزیک
[ads_footer]