از سراسر وب

مولانا جلال الدین بلخی (مولوی) بین سال های 604 – 672 هجری قمری زندگی می کرد و در این مدت آثار با ارزشی را از خود به یادگار گذاشت. آرامگاه این شاعر بزرگ در شهر قونیه است. این آرامگاه در واقع موزه‌ ای است که شما را به سفری در تاریخ مهمان می کند. مزار این شاعر بزرگ در جنوب شرقی شهر قونیه است. در این مکان، آثاری از انسان هایی یافت شده که در هفت هزار و پانصد سال پیش از میلاد مسیح در این قسمت از قونیه زندگی می‌کردند.

آرامگاه و حرم مولانا بر روی تپه‌ای با ارتفاع ۱۰۱۶ متر ایجاد شده است و منظره‌ بسیار زیبایی دارد. این تپه تا امروز بارها و بارها مورد کاوش باستان‌شناسان قرارگرفته است و آثار باستانی ارزشمندی از آن به جا مانده است که متعلق به هزاران سال پیش هستند. مساحت این آرامگاه در ابتدا ۶.۵۰۰ متر مربع بود؛ ولی امروزه افزایش یافته و به ۱۸.۰۰۰ متر مربع رسیده است.

زمان حیات مولانا هم‌زمان بود با سلطنت سلسله سلجوقیان، همان دوران طلایی ساخت و ساز بناهای شاخص در ترکیه و ایران. حرمی برای گرامی‌داشت این معلم صوفی ساخته شده که امروزه می توانیم از آن بازدید نماییم.

یک سال پس از مرگ مولانا یعنی در سال 1274 میلادی ساخت و ساز مقبره مولانا آغاز شد که با نظارت همسر امیر سلیمان سلجوقی به اتمام رسید. بالای قبر او یک گنبد مخروطی شکل به رنگ فیروزه ای تعبیه کردند که متشکل از صدها سفال است و امروزه مقبره این فرد ارجمند با همین گنبد فیروزه ای شناخته می شود. البته در سال ۱۸۵۴ میلادی چند بخش به ساختمان آرامگاه مولانا افزوده شد تا بتواند جمعیت بیشتری را در خود جای دهد.

در سال ۱۹۲۶ میلادی آرامگاه او را به موزه تبدیل کردند و در سال ۱۹۲۷ میلادی مقبره وی به موزه تبدیل شد و در سال ۱۹۵۴ میلادی حرم مولانا را «موزه مولانا» نام نهادند.

موزه مولانا

موزه مولانا در تور ترکیه یکی از مهم‌ترین جاذبه های مقدس کشور ترکیه به شمار می آید. آرام آرام در فضای زیبای قونیه قدم می زنیم و وارد موزه زیبای مولانا می شویم، همراهمان بمانید.

به گزارش سفر باتو، موزه مولوی یا موزه مولانا که در شهر قونیه  قرار دارد از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه است. حدودا  یک و نیم میلیون گردشگر از سراسر دنیا به این موزه جذب می شوند. کسانی که به این موزه علاقه دارند می‌توانند به صورت تور داخلی و یا خارجی به این شهر سفر کنند و از خانه بزرگترین عارف و شاعر دنیا دیدن نمایند. مولانا در دوره سلجوقیان به دعوت پادشاه، به همراه خانواده‌اش به این خانه نقل مکان کردند.

در سال هزار و دویست و سی و یک بعد از سال‌ها زندگی در زیر سایه خاندان سلطنتی، برای دفن کردن پیکر پدر مولانا باغ رز قونیه را به او هدیه دادند. این دلیل آغاز کار برای ساخت موزه مولوی گردید. با مرگ مولانا و خانواده اش، باغ رز قونیه تبدیل به یک گورستان خانوادگی شد. بعد از مرگ مولانا در سال هزار و دویست و هفتاد و چهار شاگردش یعنی حسام الدین چلبی روی سنگ مزارش مقبره ای ساخت که گنبد آن با سنگ‌های سفالی تزئین شده است.

بعد از سال‌ها بعضی قسمت‌ها به این موزه اضافه شد و همین سبب شد که در سال هزار و نهصد و  پنجاه و چهار این موزه به دراویش اجاره داده شود که در آن به نواختن ساز و آواز و رقص سماع بپردازند. به این ترتیب سیل عظیمی از گردشگران تور ترکیه راهی سفر به شهر قونیه گشتند تا با آداب و رسم صوفی‌‌گرایانه و رقص‌‌های مذهبی که راهی برای رسیدن به خدا بود آشنا شوند و آنها را از نزدیک مشاهده کنند.

راه‌های ورود به موزه

برای ورود به موزه مولانا می ‌توانید به سمت دروازه اصلی موزه به نام دیویسان بروید زیرا از این در مستقیم راهی حیاط مرمرین موزه خواهید شد. از دیگر ورودی‌های این موزه که بیشتر مورد توجه گردشگران تور قونیه  قرار می گیرد دروازه توربی است که از نقش و نگارهای مزین شده دوره سلجوقی خبر می دهد. پیشنهاد می ‌کنیم با گشت ‌و گذاری که در موزه مولوی دارید از تمامی دروازه‌‌های این موزه بازدید نمائید. در میان حیاط مرمرین موزه مولوی، حوضچه‌‌ای به دست سلطان سلیم ساخته شده است .

ویژگی های موزه مولانا

چشمه تزکیه یا شستشو نیز در محل آرامگاه مولانا قرار دارد که می توانید از آن دیدن کنید. مقبره و آرامگاه مولانا را در موزه مولوی با نام کابای هدرا به معنای گنبد سبز می ‌شناسند. علت نام گذاری آن به این نام معماری خاص و منحصر به فردی است که دارد. از ویژگی های بارز آرامگاه مولوی، گنبد فیروزه ای و مخروطی شکل آن است. چهار ستون محکمی که گنبد بر روی آن قرار دارد نیز از ویژگی های معماری های این بنا است. در داخل موزه آثاری همچون قرآن‌های خطی، دست نوشته‌‌های قدیمی، آثار هنری دوران سلجوقی و همچنین ابزار آلات موسیقی دوران رومی را خواهید دید. دیگر دیدنی های قونیه را می توان به موزه قوم شناسی، مجسمه یاد بود آتاتورک، باغ پروانگان و مقبره مولوی اشاره کرد.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

به این آهنگ چه امتیازی می دهید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این آهنگ امتیاز می دهید.

نظرات
پی ام 30 موزیک
[ads_footer]