از سراسر وب

 

شرکت چری یکی از سازندگان مهم اتومبیل در چین به شمار می‌رود. محصولات این شرکت در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌رسد. محصولات مختلف این شرکت هم‌اکنون در ایران وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آریزو 5 است. این خودرو در سال 2015 طراحی شده، دارای موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه، حجم موتور 1499 سی‌سی، حداکثر قدرت 116 اسب بخار در 6150 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 141 نیوتن متر در 3800 دور در دقیقه است. خودرو مذکور در سال 1396 توسط شرکت مدیران خودرو در ایران مونتاژ و به بازار عرضه شد. در همین مدت کوتاه این محصول چینی توانست در دل بسیاری از مشتریان ایرانی جا باز کند. به گونه‌ای که اکنون نه تنها نمونه‌های نو آن، بلکه موارد دست دوم نیز طرفدار زیادی در بین ایرانی‌های دارد. آنچه در این مقاله بیان می‌کنیم، بررسی چری آریزو 5 است که از سال 95 در بازار ایران حضور داشته است.

مشخصات فنی آریزو 5

در دو تیپ اتوماتیک و نسخه دستی چری آریزو 5 یک پیشرانه 1.5 لیتری نیروی موردنیاز برای حرکت را تامین می‌کند. این پیشرانه 4 سیلندر قدرتی برابر 116 اسب بخار و گشتاوری برابر 141 نیوتن متر ایجاد می‌کند. این نیروی محرکه در نسخه اتوماتیک چری آریزو 5 با کمک یک گیربکس CVT خودکار و در نسخه دستی با کمک یک جعبه دنده 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. موتور این خودرو می‌تواند چری آریزو 5 اتوماتیک را در 11.8 ثانیه و نسخه دستی آن را در 10.5 ثانیه از شتاب صفر به صد برساند. در نهایت نیز بیشینه سرعت چری آریزو 5 خودکار به 180 کیلومتر بر ساعت و چری آریزو 5 دستی به 185 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این سدان کامپکت در حالت ترکیبی و به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش در نسخه اتوماتیک به 6 لیتر سوخت و در نسخه دستی به 5.7 لیتر سوخت نیاز دارد. که نشان می‌دهد هر دوی این خودروها از نظر میزان مصرف سوخت در سطح ایده آلی قرار دارند. بنابراین در نسخه اتوماتیک که مصرف بالاتری دارد، در سفرهای ترکیبی، به ازای هر 800 کیلومتر، یک بار باید در پمپ بنزین توقف کنید.

بررسی ایمنی چری آریزو 5

خودروهای چینی به جای آزمون‌های رسمی ایمنی جهانی در آزمون‌های ایمنی مختص کشور چین شرکت می‌کنند. با این حال، چری آریزو 5 امکانات ایمنی نسبتاً مناسبی را به خریداران خود عرضه کرده است. در نسخه دستی چری آریزو 5 امکاناتی مانند کروز کنترل، سنسور عقب، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و 2 کیسه هوا به صورت فابریک قرار داده شده‌اند. برای تامین امنیت بیشتر هم می‌توانید امکاناتی مانند ترمز کمکی، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل کشش و پایداری را سفارش دهید. امکانات رفاهی نسخه اتوماتیک لاکچری چری آریزو 5 با امکاناتی که به صورت فابریک در نسخه دستی به کار رفته، مشابه هستند اما امکان استفاده از امکانات سفارشی در این نسخه وجود ندارد.

با این حال نسخه اتوماتیک اکسلنت چری آریزو 5 در بخش تجهیزات ایمنی عملکرد بهتری از خود نشان داده و امکانات بیشتری را به صورت فابریک در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. این امکانات برای چری آریزو 5 اتوماتیک اکسلنت شامل مواردی چون کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور عقب و فشار باد تایر، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، 6 کیسه هوا در بخش‌های اصلی، جانبی و پرده‌ای و ریموت کنترل یدکی است. امکانات ایمنی خودروی چری آریزو 5 این خودرو را در مقایسه با رقبای مختلف به خصوص خودرو های داخلی در شرایط بسیار مناسب تری قرار می دهد که می توان آن را یک برگ برنده برای آریزو 5 دانست.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی چری آریزو 5 دستی شامل مواردی چون چراغ های دی‌لایت، مه‌شکن عقب، چراغ بدرقه، فرمان هیدرولیکی با روکش چرم و دکمه‌های کنترلی بر روی آن، بلندگوهای جلو و عقب، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از USB و MP3، سیستم تهویه دستی، صندلی 4 حالته دستی برای راننده و سرنشین، صندلی عقب تاشو و یک تکه و آینه جانبی با تنظیم برقی است. امکاناتی مانند سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر هفت اینچی لمسی، دوربین عقب و فرمان حساس به سرعت هم به طور سفارشی در دسترس هستند.

در تیپ اتوماتیک لاکچری امکاناتی مانند نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، پشتیبانی از ورودی‌های iPad، mirrorLink و SD card، نمایش خطوط کمکی پارک باحرکت فرمان، ورود و استارت بدون کلید و صندلی شش‌حالته دستی برای تعبیه اضافه شده است. تیپ اتوماتیک اکسلنت هم سانروف را برای تکمیل فهرست امکانات رفاهی خود در نظر گرفته است.

چری آریزو 5 یک خودروی چینی است که نسخه اتوماتیک آن در دو تیپ اکسلنت و لاکچری از سال 1395 تا 1397 در بازار ایران موجود بود. اما امروز تنها می‌توان نسخه دنده‌ای آن را در بازار خودروهای صفر پیدا کرد و بازار خودروهای کارکرده میزبان نسخه اتوماتیک چری آریزو 5 است. فضای داخل کابین این خودرو برای یک سدان که قرار است میزبان چهار سرنشین باشد کافی است. به علاوه مصرف سوخت چری آریزو 5 برای یک خودروی تقریبا 1300 کیلوگرمی میزان قابل قبولی است. از دیگر مزایای این خودروی چینی می‌توان به اضافه شدن بعضی از امکانات به صورت سفارشی به مدل لاکچری دنده‌ای اشاره کرد.

با این حال چری آریزو 5 هم مانند بسیاری از خودروهای چینی خالی از عیب نبوده و شکایاتی را از سوی کاربران دریافت کرده است. به عنوان مثال کاربران نارضایتی خود را در خصوص عملکرد جعبه دنده اعلام کرده‌اند. همچنین با وجود پرفروش‌تر بودن نسخه اتوماتیک چری آریزو 5، امکانات و تجهیزات این مدل نسبت به مدل دنده‌ای محدودتر بوده و حتی امکان درخواست آپشن‌های رفاهی به صورت سفارشی هم فراهم نشده است. از سوی دیگر ساختار ساده سیستم فنربندی باعث شده تا سیستم تعلیق عملکرد درستی نداشته و تا حدی کوبش‌های جاده را به اتاق چری آریزو 5 منتقل کند که روی کیفیت رانندگی و سفر با آن به خصوص در سفرهای جاده‌ای اثرگذار است.

به این آهنگ چه امتیازی می دهید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این آهنگ امتیاز می دهید.

نظرات
پی ام 30 موزیک
[ads_footer]