از سراسر وب

آسیب های بسیاری وجود دارند که مراسم های عزاداری پیشوایان دین را نشانه گرفته اند. مصون نگه داشتن این مجالس و هیئت ها امری بسیار مهم به شمار می رود. ورود برخی خرافات و شبهات به اشعار مداحان و استفاده از مضامین تفرقه افکن از جمله مواردی است که در بحث آسیب شناسی مراسم عزاداری مذهبی مطرح می شود.

این نوع مراسم به همراه نوحه خوانی، مرثیه خوانی و روضه خوانی که برای قرن ها در کشور ما رواج داشته اکنون به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و آیین ایرانی – اسلامی ما تبدیل شده است. جوانان به عنوان ستون های اصلی تمامی هیئت‌های مذهبی نقشی اساسی در بر پایی آن دارند. مداحی به عنوان عنصری نوپا که اوایل دهه 70 به شکل کنونی برگزاری آن رواج بیشتری یافت نیز به بخشی مهم در مراسم شهادت و ولادت امامان معصوم تبدیل شده است.

در این سال ها حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) توصیه هایی داشته اند و همواره در دیدارهای حضوری بر نقش اساسی آن ها در پیشرفت دین تاکید داشته و بایدها و نبایدها را به اطلاع آن ها رسانده اند. ایشان به استفاده از یک مساله روز، مسائل انقلابی – اسلامی و معارف قرآنی در اشعار و مداحی ها اشاره کرده اند. مواردی که در اشعار مداحانی چون میثم مطیعی دیده می شود.

یکی از نکاتی که می تواند باعث برجسته تر شدن آثار یک مداح شود شعرشناس بودن اوست. یک مداح باید از اشعار و انواع آن به عنوان ابزار کار خود به اندازه کافی شناخت داشته باشد تا بتواند از آن در مکان و زمان درست استفاده کند. عدم شناخت شعر و عدم توجه به وزن، قافیه و ردیف اشعار باعث کم اثر و کم کیفیت شدن اجرای یک مداح می شود.

اهمیت انتخاب اشعار در مداحی

اشعار باید به گونه ای انتخاب شوند که برای مخاطب شور و شعور به همراه داشته باشند، یعنی علاوه بر این که مخاطب را به وجد می‌آورد، باعث افزایش شعور و شناخت او نسبت به موضوعات مختلف شود. شور شاید تنها احساسات مردم را برانگیزد اما در اشعاری چون میثم مطیعی زمانی که با شعور همراه شود، باعث خلق حماسه می‌شود.

استفاده از نسل جوان و جذب و تربیت جوانان یکی از اموری است که همواره در هیئت ها و مجالس باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا آینده این مراسم ها به آنان سپرده خواهد شد. استفاده از مضامین کاربردی‌ و روزمره زندگی در مراسمات علاوه بر خوش ‌مضمون بودن، می تواند بسیار آموزش‌دهنده و دارای نکات آموزنده فراوانی نیز باشد.

رفتار و اعمال مداح نیز در تاثیرپذیری مخاطبان امری اساسی به شمار می رود. مداحی که از لحظ اخلاق، تدین و عفت نمونه باشد مردم و مخاطبان نیز از او الگو می گیرند و اگر مردم در او نشانه‌ی تزلزل اخلاقی، عقب‌ماندگی از لحاظ اخلاق و رفتار مشاهده کنند این امر نتیجه معکوس در پی خواهد داشت.

میثم مطیعی ، مداحی که مورد تحسین رهبری قرار گرفت

میثم مطیعی یکی از مداحان بوده که در سال های اخیر نام او را زیاد شنیده ایم و او را در مجالس مهم زیادی دیده ایم. او به دلیل استفاده از اشعار انقلابی و جهانی مورد تحسین رهبر انقلاب به خاطر قرار گرفته است. جدیدترین و بهترین مداحی های میثم مطیعی را می توانید از سایت مداحی دانلود کنید.

به این آهنگ چه امتیازی می دهید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این آهنگ امتیاز می دهید.

نظرات
پی ام 30 موزیک
[ads_footer]