از سراسر وب

ماه محرم به دلیل اتفاقاتی که در آن رخ داده است در نزد همه مسلمانان جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است . شیعیان در این ماه به عزاداری برای امام حسین و یارانش می پردازند . سوگواری برای حسین بن علی و دیگر یارانش در روز نخست محرم آغاز می شود و در ظهر عاشورا به اوج می رسد . مراسم سوگواری سومین امام شیعیان از دیدگاه شیعه اهمیت زیادی دارد و انجام آن عبادت است .

یکی از راه های شناخت بیشتر اهل بیت علیهم السلام همین برنامه های مذهبی و مداحی است که توام با معرفت و شناخت زندگی و مصائب آن بزرگواران می باشد. ستایش گری و مداحی در کشور ما یک هنر ظریف دینی است و این هنر دینی ما را به امام حسین سوق می دهد که نقش اساسی در برانگیختن صحیح و عاقلانه عواطف و احساسات، شور و شعور حسینی دارد . برای جلوگیری از آسیب ها و آفت ها از جمله خرافات و تحریف و سبک های مختلف غرب و… نیاز به اقدامات عاقلانه، معرفتی، بصیرتی و فرهنگی است. مداحان اهل بیت که به ذکر مصیبت و ذکر فضایل خاندان وحی، مجالس امام حسین را گرم و اشک عاشقانه شیعیان را جاری می سازند از عوامل مهم بقاء فرهنگ عاشورایند.

فلسفه مداحی

فلسفه اساسی مداحی ترویج خوبی ها و تبیین روحیه های والای شهیدان کربلا و دمیدن روح تعهد و حماسه در شیعه آیت و یک عشق و ایمان است نه یک حرفه و شغل .

ویژگی های اخلاقی یک مداح نمونه

توکل ، رضا ، اخلاص ، اهتمام به واجبات و مستحبات ، اهتمام به نماز اول وقت ، تواضع، دعا ، اجتناب از دروغ در گفتار، صبر.

مداحی و حفظ مکتب امام حسین

به فرموده ی امام خمینی )): روضه سید الشهدا برای حفظ مکتب سید الشهدا است …. این گریه ها و این روضه ها ، حفظ کرده مکتب را ))

گریه کردن بر شهید، نگه داشتن، زنده نگه داشتن نهضت است . این که در روایت است که هر کس گریه بکند و یا بگریاند و یا به صورت گریه دار خود را درآورد، این جزایش بهشت است . این برای این است که حتی آن کس که با صورت گریه دار خودش را وادار می کند صورتش را یک حال حزن به خودش می دهد و صورت گریه دار به خودش می دهد . این نهضت را دارد حفظ می کند و این نهضت، امام حسین را حفظ می کند . با این گریه و با این نوحه خوانی مکتب را حفظ کنیم و اسلام را زنده کنیم و مکتبش را نجات بدهیم.

آیا همه می توانند مداح شوند؟

مداحی کار هرکسی نمی باشد عده ای تصور می کنند که کار مداحی مساله ای ندارد و مقداری مقتل می خوانیم ، مقداری شعر جمع آوری و حفظ می کنیم و نهایتا یک صدایی هم بر روی  آن تمرین می کنیم ، آن وقت می رویم به مجلس هزار و انجام وظیفه می کنیم ، ولی این طور نیست زیرا انسان در تصورات نمی تواند سیر نموده و فعلی را صورت دهد ‌. باید در بیداری و هوشیاری کامل و با ریاضت کشیدن و دنبال کسب علم دین، معارف، شناخت اخلاق و محبت اهل بیت علیهم السلام در دل داشتن و خالصانه ادای وظیفه نمودن این مسیر را طی نماید .

به فرموده ی مقام معظم رهبری : ((جامعه مداح و ذاکر و ستایشگران اهل بیت(ع) طبقه هایی هستند که در سایه این روش، بیش ترین تاثیر را در تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی در ذهن مردم دارند )). ما در سایت بیپ موزیک بهترین نوحه های بیس دار برای ماشین و بسیاری دیگر از مداحی ها را جمع آوری کرده ایم تا علاقه مندان به مداحی، نوحه مورد نظر را  با بهترین کیفیت و پخش آنلاین و بالاترین سرعت دانلود نمایید.

به این آهنگ چه امتیازی می دهید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این آهنگ امتیاز می دهید.

نظرات
پی ام 30 موزیک
[ads_footer]